Links naar nuttige websites
CBR | Wat mag u trekken met uw auto en rijbewijs |
RDW | Wat mag uw auto trekken |
Bovag | Veel praktische informatie over caravans |
ANWB | Maximum snelheden voor caravans in Europese landen en Kampeerinformatie |
Caravan Centrum Meerkerk | Wij werken samen met Caravan Centrum Meerkerk |
CaravanTrekker.nl | Alles over trekauto’s en het rijden met caravans |
Eurocampings | 8200 door ACSI geïnspecteerde campings in Europa |
Kamperen-nederland.beginthier | Verzamelsite met informatie over kamperen in Nederland |
Caravans.jouwpagina.nl | Verzamelsite |
kamperen.nl | Site met informatie over kamperen |
KWEETAL | Proefkamperen voor maar € 15,- per nacht |
Youtube | Bekijk diverse instructiefilmpjes bijv. “koelkast caravan”, “caravan kraan” of “caravan verwarming” |
Handleidingen welke bij onze huur caravans worden verstrekt
Weinsberg handleiding, met algemene gegevens over het gebruik van een Weinsberg caravan. Handleidingen chemisch toilet, gaskachel, boiler, etc. U kunt de handleiding ook alvast downloaden voor vertrek via deze link.
Rijbewijs
Let erop dat uw auto uw caravan kan trekken en dat u over het juiste rijbewijs beschikt. Met rijbewijs B mag u een personenauto met aanhangwagen besturen die inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg. Met een B-rijbewijs mag u ook een aanhanger/caravan trekken van meer dan 750 kg, mits het ledig gewicht van de aanhanger/caravan vermeerdert met het laadvermogen niet zwaarder is als het ledig gewicht van het trekkend voertuig en het totaal gewicht niet zwaarder is als 3500 kg. Kijk voor meer informatie op de website van CBR.
Trekgegevens auto
De autoriteiten letten streng op mogelijke overbelading van uw caravan. Bij overbelading gaat het dan niet om de maximale capaciteit van de caravan, maar om de trekkracht van de auto. Op uw voertuigbewijs staat precies hoeveel uw auto mag trekken. Vanaf afgifte datum 19-01-1998 staan de trekgegevens standaard op het voertuigbewijs van een personenauto (geel kenteken) vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het voertuigbewijs van een bedrijfsauto (grijs kenteken) vermeld.
Hulpspiegels
De wet schrijft bij het trekken van een caravan een bepaald gezichtsveld achter en naast de auto voor. Omdat onze caravans vrij breed zijn, is het dus al snel noodzakelijk om hulpspiegels te gebruiken. Om te controleren of uw vaste spiegels voldoen aan de wettelijke eisen kunt u kijken of u de totale zijwand van de caravan van voor naar achter kunt zien. U moet langs de caravan recht naar achteren kunnen kijken. Voor de wettelijke afmetingen kunt u gaan naar http://www.caravantrekker.nl/.
Mistachterlicht
Al onze caravans zijn verplicht voorzien van een mistachterlicht. Let er op dat uw auto over de juiste aansluiting en elektrische installatie beschikt. Dit kunt u laten controleren door uw garage. Klaar voor de start? Controleer voor u wegrijdt: of de koppeling goed in de vergrendeling valt; of de handrembreekkabel goed vast zit; of de stekker goed is aangebracht; of de verlichting werkt; of de uitdraaisteunen zijn ingedraaid; of het neuswiel is opgetrokken; of de caravan van de handrem staat; of de koelkast goed is vergrendeld; of deuren, ramen en dakluiken dicht zijn; of de hulpspiegels goed vast zijn gemaakt.
Gewichtsverhouding auto/caravan
Op uw kentekenbewijs staat aangegeven wat uw auto maximaal mag trekken. Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. Het is ook veiliger. Neem voor het leeggewicht van de caravan ongeveer driekwart van het leeggewicht van de auto. Na het inladen zal de gewichtsverhouding ongeveer gelijk blijven.
Beladen
Een goed beladen caravan betaalt zich uit in een stabielere wegligging. Waar let u op: leg zware spullen op de vloer, zo dicht mogelijk bij de as; stop alleen lichte spullen in de dakkasten; verdeel de bagage evenwichtig over de bankkasten; laat de watertanks niet onnodig gevuld; zet zware spullen onderweg vast, zodat ze niet kunnen verschuiven; stouw in een kop- of eindkeuken niet te zware spullen; laat de kogeldruk niet te hoog, maar ook niet te laag worden.
Koplampen van de auto
Met een volle kofferbak en het gewicht van de caravan op de trekhaak kan de verlichting van de auto te hoog staan. Wacht niet tot tegenliggers gaan seinen. Stel de koplampen tijdig bij.
Bandenspanning
Rij niet met te zachte banden. Dat geeft kans op een klapband. De minimale spanning van de caravanbanden is: Radiaal : 3,0 bar Radiaal (voor lichte bestelwagens): 4,0 tot 4,5 bar Pomp ook de achterbanden van de auto op tot het maximum dat de fabrikant voor een volbeladen auto opgeeft. Dit vanwege de bagage in de kofferbak en de kogeldruk van de caravan.
Inhalende vrachtwagens
Ziet u in de spiegel een vrachtwagen aankomen, ga dan alvast zoveel mogelijk op de rechterkant van de rijstrook rijden. Inhalende vrachtwagens zuigen de caravan als het ware naar zich toe. Merkt u het te laat, stuur langzaam en gelijkmatig van de vrachtwagen af richting vluchtstrook
Steile hellingen
Gaat wegrijden op steile hellingen moeilijk? Een beproefde methode is om de caravan een stukje achteruit te rijden en iets te laten scharen. Vervolgens laat u de toerenteller tot ongeveer 3.000 toeren oplopen. Daarna snel de koppeling loslaten. De eerste meters spinnen de wielen. Niet fijn, maar u spaart wel de koppeling van de auto. Het kan ook geen kwaad om de airco uit te zetten. Dat scheelt vermogen.
Afdalingen
Laat de snelheid van de auto-caravancombinatie hellingafwaarts niet te hoog oplopen. De caravan kan dan gaan slingeren. Het beste is om tijdig terug te schakelen en zo nodig enkele keren krachtig te remmen. Houd het rempedaal niet te lang vast. Anders lopen de remmen misschien warm. In het ergste geval kunt u dan niet meer remmen.
Slingeren
Gaat uw caravan slingeren, verhoog dan nooit de snelheid. De enige remedie is krachtig remmen en gas loslaten. Zet de rit daarna met een lager snelheid voort. Controleer bij de eerstvolgende parkeerplaats de bandenspanning, belading, kogeldruk en pas dat zo nodig aan.